måndag 2 januari 2012

Nyår på colombianskt vis

Jag skrev ju precis att vi inte gjorde några av de colombianska nyårstraditionerna den här gången, men jag tänkte att jag i alla fall kan berätta lite om vad det är för några, om ni vill fira in 2013 på colombianskt vis.

Först och främst är nyår, precis som julen, en familjehögtid. Man firar gärna med hela släkten. Själva firandet går till ungefär som i Sverige, man äter god middag, man tittar på fyrverkerier, man skålar på tolvslaget. Men det förekommer vissa speciella traditioner, till exempel de här:

Año viejo, som jag redan berättat om förut. Traditionen att bränna halm- och smällarfyllda gubbar på bål. Ut med det gamla, in med det nya.


Gula underkläder. På nyårsafton bör man bära gula underkläder, enligt en del dessutom helst ut och in. Det är lite oklart varför man ska göra detta, men det ska visst symbolisera lycka och framgång och kärlek och bra saker i största allmänhet inför det nya året.

Druvor. Vid tolvslaget ska man äta tolv druvor, en för var och en av årets tolv månader. För varje druva får man önska något bra inför den månaden. Men fort ska det gå, man ska hinna äta alla druvorna innan klockans tolv slag har klingat ut.

Resväskor. Efter druvätandet är avklarat får man hämta sig sin resväska och med den i handen springa ett varv runt kvarteret. Förutsatt att man vill resa mycket det kommande året. Det ser nämligen resväskespringandet till.

God fortsättning på 2012!

7 kommentarer:

  1. Haha, andras traditioner förefaller ofta lite komiska, men vi gör säkert också konstiga saker! Hoppas att jag får resa 2012 även om jag inte sprungit runt kvarteret med en resväska :)

    SvaraRadera
  2. HAHA, sjukt roliga traditioner ju. Lätt att jag hade sprungit runt med resväskan. (Fast det är ju iofs ganska lätt att själv bestämma hur mkt man vill resa...) Gillar också den om gula underkläder, känns väldigt långsökt och därför kul.

    SvaraRadera
  3. Underbara traditioner, tycker jag. Synd att vi inte kände till dem för två dagar sedan.

    SvaraRadera
  4. Freedomtravel: Det hoppas jag att du får!

    Johanna: Eller hur! Rent statistiskt ökar till och med försäljningen av gula underkläder just inför nyår, hehe.

    Åsa: Ja, det var ju en liten miss från mitt håll. Hade lite fullt upp med att fylla år och sånt. Men du får se det som att jag är ute i väldigt god tid inför nyåret 2012-2013!

    SvaraRadera
  5. Vilket roligt inlägg! I kina har man på sig röda under kläder en frekking vecka under firandet av kinesiska nyåret. (Sprang du runt med en väska?)

    SvaraRadera
  6. ha ha vad kul speciellt med resväskan. jag skulle sprungit många varv om det varit så:)

    SvaraRadera
  7. Väldigt intressanta och roliga traditioner :) Det ska jag försöka komma ihåg att utöva nästa nyår! Åtminstone druvorna och de gula underkläderna, det där med att bränna bål känns lite överkurs ;)

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.